Tymczasem na stronie diecezjalnej podano 1400 r. Gdzie jest prawda?
5. 5. Wśród wielu miast ukazujących kolonizację niemiecką Polski
południowej w średniowieczu, również przy okazji lokacji na prawie niemieckim,
znajduje się Śniatyn (Snetyn). Duży napływ ludności niemieckiej w I
poł. XV w. mógł wpłynąć na zorganizowanie w danym mieście stałego
duszpasterstwa dla katolików stanowiących wtedy ponad połowę mieszkańców[5].
Śniatyn - okres międzywojenny |
Śniatyn jako osada jest znany od 1158 r. W 1411 r. miał zostać
miastem królewskim. Prawo magdeburskie otrzymał w 1448 r. w przywileju
lokacyjnym Kazimierza Jagiellończyka.
1. Z 1576 r. pochodzi informacja o udziale we mszy nowo wybranego
króla Stefana Batorego, księcia siedmiogrodzkiego. Przybył on do Polski, przekraczając
granicę właśnie w Śniatynie. Batorego witała licznie zgromadzona świta szlachty
i duchownych, którzy prowadzili go do samego Krakowa. 31 marca 1576 r. w
imieniu wszystkich przywitał go w Śniatynie poseł Marcin Mężyński, a król
odpowiedział przemową po łacinie, która zachowała się do dzisiaj. W opisie
wydarzenia czytamy: „Gdy mu ksiądz Dymitr Solikowski przekładał potrzebę
jawnego i szczerego wyznania wiary katolickiej, potwierdził Batory skutkiem,
słuchając mszy ze wzorową przykładnością.”[1]
Trudno powiedzieć, czy msza odbyła się w kościele. W 1615 r. biskup pomocniczy archidiecezji lwowskiej, Tomasz Pirawski, stwierdza, że nie jest znana data fundacji kościoła ("[ecclesia] Sieniatinensis non gaudet scripta fundatione eorum, quae parochus tenet, ius tamen habet in villa." - cytat za: Thomae Pirawski relatio status Almae Archidioecesis Leopoliensis, red. K. J. Heck, Leopoli 1893, s. 138).
2. Po śmierci Kazimierza Wielkiego miasto zostało obsadzone przez
króla Polski i Węgier, Ludwika, załogą węgierską. Za panowania Władysława
Jagiełły w 1387 r. Śniatyn powrócił do Polski. W miastach przygranicznych,
szczególnie na ważnym szlaku handlowym (ze Lwowa na Bukowinę, Bizancjum) z
pewnością mieszkali katoliccy kupcy, a węgierscy i polscy żołnierze byli w
również w większości katolikami, więc naturalnym jest zabezpieczenie duchowych
potrzeb tym ludziom żyjącym na kraju
państwa, ale i w ruchliwym miejscu.
Informacja o placówce franciszkańskiej w Śniatynie w XIV w. |
3. Największy ukraiński historyk Mychajło Hruszewski (tworca
ukraińskiego spojrzenia na historię Rusi i Ukrainy) w swojej czołowej pracy
poszerza informację o „franciszkańskiej kustodii ruskiej”. Pisze tam m. in.: „[…]
w drugiej połowie XIII i pierwszej poł. XIV w. oni bezsprzecznie stali tu mocną
nogą, sądząc po tym, że w 1345 r. był sformowany dla Rusi osobny wikariat z
ośrodkami (kustodiami) we Lwowie, Gródku, Haliczu, Kołomyi i Śniatynie
(Nostin?).”[2] Hruszewski
powołuje się przy tym na dwa łacińskojęzyczne źródła drukowane, do których
udało mi się dotrzeć[3].
Franciszkańską stację misyjną wymienia też Tadeusz M. Trajdos w swoim opracowaniu[4].
4. Kazimierz IV Jagiellończyk w 1448 r. przenosi mieszczan Śniatyna z prawa
polskiego i ruskiego na niemieckie (magdeburskie). Niestety, nic nie wiadomo,
czy zachował się ów dokument. Samo rozróżnienie mieszczan na rządzących się
„polskim i ruskim prawem” sugeruje dwie oddzielne grupy, które mogły czuć
przywiązanie do dwóch obrządków – łacińskiego i wschodniego.
Śniatyn na mapie kolonizacji niemieckiej w Polsce. |
6. 6. Miasto było od XV w. stolicą starostwa śniatyńskiego i
jednocześnie miastem królewskim. To wyróżnienie mogło być zaznaczone fundacją
kościoła dla napływowych urzędników i ich rodzin. Drugi znany starosta
śniatyński, Michał Muschylo (vel Muszylo), w 1439 r. funduje kościół
parafialny w Michalczu i uposaża go własną wsią Repużynce. Prawdopodobnie
Istniał już wtedy kościół kościół w Śniatynie[6].
7. Kronika miasta Lwowa pod rokiem 1421 odnotowuje: „Ponieważ
się do woyny z Krzyżakami zabierało; przeto wyszły rozkazy królewskie, aby w
miastach Lwowie, Przemyślu, Haliczu, Drohobyczy, Sądowej wiszni, Mościskach, Sanoku, Krośnie i Śniatynie, (a więc te były znakomitsze
miasta na Rusi) obrachować każdego majątek, i żeby każdy obywatel od iednei
grzywny dał na te woyne po groszu […]”.[7]
Jeśli Śniatyn był „znamienitszym miastem Rusi”, to zasługiwał na obecność
kościoła, szczególnie, kiedy pozostałe wymienione miasta mają parafie fundowane w XIV w.
8. W okolicy istniały już starsze parafie z XIV-XV w. jak Kołomyja
(przed 1353), Niżniów (1379), Michalcze (1439), Żuków (1458), Gwoździec (1475),
Tłumacz (1485). W akcie fundacyjnym parafii Michalcze widnieje podpis Zbigniewa, proboszcza śniatyńskiego.
9. Przedwojenne Schematyzmy Archidiecezji Lwowskiej podają jako
datę fundacji parafii „ante 1500”.
Wnioski: Najwięcej przesłanek
przemawia za czasem formowania się parafii do połowy XV w. (przed 1439 r.) ze względu na zwiększony
napływ ludności z głębi Polski i osadników niemieckich. Miasto w każdym
stuleciu było kilkakrotnie najeżdżane przez wojska wołoskie, tatarskie i
tureckie, co skutkowało niszczeniem i koniecznością odbudowy. Niestety z tego
okresu zachowało się niewiele materiałów źródłowych z historii miasta. Cennym
dokumentem byłby przywilej lokacyjny z 1448 r. - dziś niedostępny dla badaczy.
opr. ks. Antoni Więch
[1] Ks. Solikowski został 7 lat później arcybiskupem lwowskim. Słownik Geograficzny Królestwa
Polskiego i innych krajów słowiańskich, opr. F. Sulimierski, B. Chlebowski, W. Walewski, t. 10, Warszawa 1889, s. 930-931.
[2] М. Грушевський, Історія України-Руси, t. 3 (до року 1340), вид. 2 розширене, Львів 1905, s. 299.
[3]
Bullarium Franciscanum sive Romanorum Pontificum Constitutiones, Epistolas, Ac
Diplomata Continens Tribus Ordinibus Minorum, Clarissarum, Et Poenitentium - 5:
Benedicti XI, Clementis V, Ioannis XXII Monumenta, Romae 1898, s. 602; L.
Wadding, Annales Minorum : in quibus res omnes trium Ordinum a S. Francisco
institutorum ex fide ponderosius asseruntur, calumniae refelluntur, praeclara
quaeque monumenta ab obliuione vendicantur, Tomus IV, Lugduni 1637, s. 124
(Hruszewski mylnie podaje s. 134).
[4] T. Trajdos, Garść wspomnień I spostrzeżeń Pokucia.
Lato i jesień 2008, (w:) „Płaj 36. Almanach karpacki. Półrocznik Towarzystwa
Karpackiego”, red. P. Luboński, A. Wielocha, wiosna 2008, s. 145.
[5] W legendzie niemieckiej mapy odnośnie Śniatyna czytamy: “Erdrückendes Übergewicht der deutschen Namen bis 1450” (tłum.: „Zdecydowana przewaga niemieckich nazwisk do 1450 [roku]”). Kurt Lück, Deutsche
Aufbaukräfte in der Entwicklung Polens. Forschungen zur deutsch-polnischen Nachbarschaft im ostmitteleuropäischen Raum, Posen 1934.
[6] Słownik Geograficzny
Królestwa…, s. 932.
[7] Dioniz
Zubrzycki, Kronika miasta Lwowa, Lwów 1844, s. 85.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz